tirsdag den 7. december 2010

Pædagogernes kompetencer af Susanne

Pædagogerne skal have de samme kompetencer som til danske børn, fx skabe tryghed for børnene, være omsorgsfuld, tilrettelægge aktiviteter for børnene, planlægning af børnenes hverdagen i forhold til de pædagogiske læreplaner.
Dagtilbudsloven § 8. Stk. 2
1 Alsidig personlig udvikling
2 Sociale kompetencer
3 Sproglig udvikling
4 Krop og bevægelse
5 Naturen og naturfænomener
6 Kulturelle udtryksformer og værdier

Altså udvikle børnene i en samfundsmæssig retning, så de kan begå sig i vores samfund og være givende borger i vores land.

Men i Århus kommer medarbejderne på et kursus som varer i en uge, der lærer medarbejderne, hvordan de kan være med til at udvikle og lærer tosprogede børn dansk. Pædagogerne skal være engagerede, fordi det er mere krævende at arbejde og skulle forholde sig til børn, som ikke kan dansk på det niveau som Århus kommune kræver at børnene skal kunne.

Det kræver at pædagogerne har en positiv holdning overfor tosproget børn og deres familier.
Så det er vigtig at gøre op med sig selv, om man kan arbejde ud over ens normale værdier,hvis de ikke er i overensstemmelse med arbejdet med tosproget børn.
Ligesom ens personlige holdninger må ikke komme til udtryk negativt, hvis den ikke stemmer overens med det som er aftalt.
Vigtigt at have taget stilling til, hvordan man forholder sig overfor tosproget, når etik er indblandet. For de har måske et andet syn på etik.
Vigtigt at have retningslinjer for hvordan moralen skal være i institutionen.
Normerne kan være de love som pædagogerne skal rette sig efter og de må gerne være oplyste og gennemskuelige.
Pædagogerne skal rette sig efter de gense regler som er i institutionene og arbejde udfra reglerne.

Det kræver at pædagogerne er professionelle, kan samarbejde med forældrene og kan se en mening med at lærer tosproget børn dansk på en anden måde end normalt.
Det kræver et godt tværprofessionelt samarbejde til fx tolke, så forældrene ikke føler sig udenfor i dialogen.
Det kræver at pædagogerne er rummelige i deres syn på tosprogede børn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar