fredag den 10. december 2010

Det moderne samfund. Dorte.

I det danske velfærdssamfund hersker der en forstilling om at , den enkelte har ret og pligt til at tilpasse sig den etablerede sociale orden og de forbundne forstillinger om det gode og normale liv, hvor man er i stand til at klare sig selv. Men  uanset om barnet bevæger sig inden for en normal eller socialpædgogisk sammenhæng, vil normalisering og tilpasning altså være det primær krav til barnet. Dette krav er stadig vanskeligt for nogle børn at imødekomme. Her vil dilemmaet blive et  samfundsmæssigt brudlinje. I de seneste år er begrebet som den rummelige folkeskole og den rummelige daginstitution dukket om i den faglige og politiske debat, for, at forsøge på at imødekomme integrationens dilemma. Børns opvækstvilkår kan forståes på baggrund af en samfundsmæssigt brudlinje, som primært adskiller livet i familien fra livet i daginstitutionen. En dobbeltsocialisering. BARN-FAMILIE-SAMFUND. Her skal barnets relationer nu både udvikles gennem forholdet til forældrene og gennem statens instituationer. Her bliver udviklingen i det moderne samfund idag en kæmpe ufordring. Fordi vi netop i det danske moderne samfund hele tiden er nød til ,at omgås fremmede mennesker med en anden social og kulturel baggrund end vores egen. Idag set ud fra det moderne samfund er det dagtilbuddets opgave, at give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst" ikke som supplement til hjemmet, men i samarbejde med forældrene. De to socialiseringsinstanser er blevet ligestillet i loven. Ifølge Madsen . siger han, at børn idag tilegner sig nye kompetencer.
* De almenmenneskelige kompetencer: De grundlæggende ressourcer et menneske har(selvtillid, intiativ og handlekraft, evne til at omgåes andre m.m.
* De almene kompetencer: Som rummer færdigheder, vi alle skal kunne i dette samfund( læse, skrive,regne,måske idag også beherske it.
* De jobspecifikke kompetencer.
Ud fra lovens formulering bliver det i dagens danmark de almenmennskelige kompetencer som bliver brikkens nødvendighed for, at blive selvstændigt og social og kunne indgå i forpligtende fællesskaber med andre. Man kan godt sige, at vores danske børn og børn med en anden etnisk baggrund kommer på hårdt arbejde i vores postmoderne samfund.

1 kommentar: