mandag den 6. december 2010

opgave forståelse

Problemformulering:
Hvordan kan pædagogerne arbejde med tosproget sfo børn når integrationen  bliver sat i fokus ud fra Århus kommunens busbørns ordning og, hvilken dilemmaer kan dette få for børnenes trivsel i deres hverdag?
 Beskrivelse af projektet:
Samfundet går i retningen af en større individualitet og blandt individer skabes differentiering, og en tydeligere kategorisering af mennesker.
Denne tydelige kategorisering giver et billede af hvad normalitet er og kan være med til at ekskludere det enkelte individ.
Med disser for vores pædagogiske øje kom vi på sporet af den nye lovgivning som Århus som en af det få kommunen i Danmark bruger.  Det som blev tydelig for os var at kommunen har skabt noget der kaldes bus børn. Busbørn er de børn som ikke består kick sprog  test  og skal omplaceres fra deres kendte omgivelser til ny skoler og nye omgivelser.
 Problem stilling: det som måske kunne være en god ide kunne også give bagslag. Det betyder, hvad sker der med disse børn når det kommer i det nye omgivelser. Hvordan bliver det integreret idet nye omgivelser. Hvordan forgår inklusion og om eksklusion finder sted.
Derudover vil vi bruge ”Pædagogisk regelsamling” for at komme ind under det lovmæssige, som handler om tosproget børn i en skolefritidsordning.
Vi vil ud fra bogen ”Sociologi” kort komme ind på social arv og hvilken betydning social arv har i forhold til tosproget børn med henblik på at lærer sproget dansk? Er der forskel på hvilken kultur man kommer fra, når der skal læres dansk?
Vil bruger bogen ”Inklusionens pædagogik” og ser på, hvordan pædagoger kan medvirke til at børnene føler sig inkluderet i fællesskabet.
Vi bruger bogen ”Den tværprofessionelle praktiker”, for at se om der er tværprofessionelt samarbejde i skolefritidsordningen finder sted.
Vi vil bruge pædagogens kompetenceprofil, for at undersøg hvilke kompetencer pædagoger skal besidde for at kunne arbejde med tosproget børn. Skal pædagogerne have mere uddannelse, for at kunne arbejde under Århus modellen?
Kost og hygiejne: da vi går ud fra at disse børn har et anderledes mad kultur vil vi se om der bliver taget hensyn til disse. Med hensyn til hygiejne vil vi undersøge om der er nødvendigt med med mere fokus.


1 kommentar:

  1. Hejsa Dorte, Emir og Carsten.
    Jeg synes det ser rigtig godt ud, det I har fået lavet og det var dejligt I kunne bruge noget af det som jeg havde lavet, for så er vi allesammen med. :-)
    Det bliver spændende at høre fra Susanne
    Fortsat god dag.
    Susanne Glerup

    SvarSlet