lørdag den 27. november 2010

Set ud fra det pædagogiske perspektiv: af Dorte.

Den måde skolen- institutionen modtager tosprogede elever/børn og deres forældre på er alt afgørende for disse. jeg mener, at det i høj grad er et spørgsmål om at vise anerkendelse ved, at være interesseret i og acceptere de tosprogede, deres baggrund kultur og særlige kompetencer. Her bliver værdien i hverdagens praksis på to sprogsområdet de over ordende holdninger, som værdier og menneskesyn vigtige brikker i børnenes hverdag. Det er vigtigt, at anerkende børnenes og forældrenes anden sproglige og kulturelle kompetencer. Børn og børns kultur har været i fokus længe. men i det Danske samfund er der i øjeblikket en lige så stærk kulturel brydning, der handler om integrationer af de mange nye borgere der kommer til vores land, med andre normer anden religion og en anden kultur . her bliver debatten om børne kulture som et af vores allervigtigste indsatsområder. For hvad enten vores børn kommer fra den ene eller anden slags familie, så skal de alle vokse op til gode, glade og konstruktive borgere i det Danske samfund, det er integration i praksis.
jeg har valgt ,at vise dette igennem modellen SELVET. I pædagogikkens grundtænkningen er, at alle mennesker er rette mod, at få opfyldt nogle behov, og det er gennem andre mennesker, disse behov enten bliver-eller ikke bliver mødt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar