mandag den 22. november 2010

Forforståelse af Susanne

Da jeg hørte om "busbørnene" i Århus for f'ørste gang i sidste uge, blev jeg meget overrasket. Fordi det er etniske børn som ikke kan klarer en dansk sprogtest og derfor bliver de hentet i bus og kørt til en anden skole i en periode, for at tilegne sig bedre danskkundskaber.
De børn bliver revet op fra deres normale tilværelse og skal være i stand til klare omskifteligheden, når de skal på en anden skole og lærer nye sociale arenaer at kende og kunne agere i dem.
Deres forældre har her ikke frit skolevalg, nej børnene er tvungen til at skifte skole uden at kunne protestere overhovedet.
Disse børn skal forholde sig til nye børn, som de måske kun kommer til at kende via busturen, så der bliver måske ikke dannet fællesskaber eller bare nye relationer. Hvordan mon stemningen er i bussen, for det kan da ikke være lutter idyl, når det er børn som ikke betegnes som gode nok og derfor måske ikke har det så godt med sig selv.
Jeg tænker på, hvordan disse børn har eller får det, for jeg synes det må være svært at skulle agere i forskellige arenaer plus at disse børn ikke måske ikke har relationer til den nye skole.
Det er måske også svært at komme tilbage til den gamle skole, for der ved børnene at danskkundskaberne ikke var gode nok, så det kunne måske være en grund til at blive ekskluderet af fællesskabet.
I dette tema 3 drejer det sig om individ, fællesskab og forskellighed. Jeg synes det er et spændende tema, men det er muligvis, fordi jeg har arbejdet med etniske børn og boet i Holland i en periode. Mit syn på dette tema er at jeg synes vi alle skal være her og behandles med respekt. "Behandle mig som du vil have jeg skal behandle dig". 
Jeg ser frem til at få en større og bredere viden om dette emne og jeg håber det er et bedre billede jeg danner mig senere i forløbet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar